-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31709 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:19

عالم برزخ چگونه عالمي است؟



پس از مرگ مرتبهاي بالاتر از حيات شروع ميشود، لكن انسان به علت محدوديت علم و شعور از يك طرف و عامل غفلت و اشتغال به امور دنيوي از طرف ديگر از درك آن مراتب فوق حيات مادي محروم و محجوب است.

همچو آن ابله كه تاب آفتاب



ديد بر ديوار و حيران شد شتاب



عاشق ديوار شد كاين باضياست



بيخبر كاين عكس خورشيد از سماست



با اين حال انسان كه در حيات نازله دنيا داراي كمبودها و محدوديت ادراك و شعور بوده و در معرض غفلت و تباهي است، ميتواند با مطالعه در آيات وجود و پديدههاي هستي و تدبر در آيات وحي و قرآن و پيروي از عترت رسول خدا ( به مراتب برتر حيات پي برده و حتي در دنيا جلوههاي زيباي حيات برزخي را مشاهده كند.

آيينه دل چون شود صافي و پاك



نقشها بيني برون از آب و خاك



استجيبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم (انفال/24)؛ دعوت خدا را اجابت كنيد و دعوت رسول گرامي او را ( آن زمان كه شما ر ا دعوت كند بسوي آنچه شما را زنده ميگرداند.

در برزخ انسان كالبد نو و جسمي شگفتآور مييابد، بدني متفاوت با بدن مادي و زُمخت دنيا اما شبيه و مثال آن. اين بدن با آن بدن و جسمي كه در عالم خواب با كاهش تعلق روح به بدن انسان را به عوالم بالا ميرود شباهت دارد لكن از بدني كه در خواب دارد بسيار كاملتر است و يك واقعيت عيني در نظام عيني برزخ ميباشد. اين بدن لطيف و كاملتر از بدن مادي دنيوي با تواناييهايي بسيار بيشتر ميباشد و ابزار عمل روح در نظام برزخي است كه كاملتر، وسيعتر و بالاتر از نظام مادي است.

ابي ولاد حنّاط ميگويد از امام صادق ( پرسيدم: جانم به فدايت! روايت ميكنند كه ارواح مؤمنين پس از مرگ در چينهدانهاي پرندگاني سبز رنگ قرار ميگيرد كه در حول عرش ميباشند. امام ( فرمودند: نه، اين روايات صحيح نيست، مؤمن نزد خداوند گراميتر از آن است كه خداي متعال روح وي را در چينهدان پرندهاي قرار دهد ولكن روح انسانها را در بدنهايي شبيه بدنهاي دنيايي قرار ميدهد.

عالم برزخ اگر چه به يك نظر عالم واحد است ولي به نظر ديگر عوالم متعدد بوده و به عبارتي داراي مراتب ميباشد كه عوالم برزخي مؤمنين و عوالم برزخي منحرفين و اهل گمراهي است. عوالم برزخي مؤمنين كه صورتهايي نازله از بهشتهاي عدن ميباشد با نقطهاي از نقاط زمين كه قطعهاي از نظام مادي بوده و وادي السلام ناميده ميشود ارتباط خاص دارد. عوالم برزخي منحرفين و مجرمين نيز با نقطهاي از نقاط زمين به نام وادي برهوت يا يمن ارتباط مخصوص دارد.

نعمتها و ويژگيهاي برزخي در عين اينكه نتيجه برزخي راه ايمان و صلاح در زندگي دنيوي است و انسان با آنها متنعم باشد، به گونهاي خاص پيشبرنده، حركت دهنده و نزديك كننده به حضرت حق و اشتياقآور براي قرب بيشتر و لقاي بهتر حق است. يعني روح در عين التذاذ و تنعم مجذوبتر و مشتاقتر ميشود و تلاش او براي حركت بسوي كمال مطلوب بيشتر است، اين نعمتها مانند نعمتهاي دنيا نيستند كه بسوي خود جذب ميكنند و از حق باز ميدارند.

برزخيان با استفاده از نعمتها و ويژگيهاي برزخي از عيبها و نقصها به اندازهاي كه نظام برزخ اقتضا ميكند پاك ميشوند و به كمالات بيشتري متصف ميگردند و به پيش ميروند، در نتيجه نعمتها كاملتر و اشتياق براي حركت به جلو بيشتر ميشود و سير الي الله ادامه مييابد. بنابراين در حقيقت انسان در مراتب برزخ و عوالم برزخي سير ميكند و به پيش ميرود، نه اينكه در يك مرتبه و يك عالم توقف كند.

جهنم برزخي و عذابهاي آن نيز در عين اينكه نتيجه برزخي راه ضلالت در زندگي دنيوي است، به گونهاي خاص به سوي عمق عذاب و اصل و ريشه آن سوق ميدهد و به تدريج به سوي عمق آتش و عذاب نزديكتر ميكند و در نتيجه عذاب هم شديدتر ميگردد و سير به سوي غضب ادامه پيدا ميكند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برگرفته از:

1. معاد يا بازگشت بسوي خدا، ج1، استاد محمد شجاعي

2. معادشناسي، علامه تهراني (، ج2

3. پيام قرآن، جمعي از نويسندگان، ج5

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.